Då är jag hemma igen efter ett träningsläger i Sollefteå under helgen. Det var mycket lärorikt, och det var som alltid roligt att få träffa och träna med gamla och nya bekantskaper. Det kom upp flera av de tekniker jag behöver kunna på min kommande gradering, så jag har skrivit upp hur de ska utföras i mina minnesanteckningar. Det är dags för 1 kyu i december och jag har tränat för det sedan i maj. Usch, jag tycker inte om att stå där framför alla och visa upp tekniker, men det är skönt när det är över. Jag förstår anledningarna till varför sensei vill att man ska graderas och jag håller med, men roligt är det inte.

Det var sensei som undervisade och jag inser vilket fördel vi här i Karlstad har som har tillgång till honom i vår “vardagsträning”. Jag är mycket tacksam över att jag råkade hamna i hans klubb när jag halkade in på aikido för drygt fyra år sedan.

Resan hem tog sina modiga nio timmar (inklusive pauser), men eftersom sällskapet i bilen var så trevligt gick det ändå riktigt bra att sitta så länge. Jag var så trött i morse att jag inte hörde väckarklockan och därför missade skolan.

Med tanke på att jag tränat i helgen så tänkte jag visa en layout som jag gjorde för ungefär ett år sedan på temat aikido.

IMG_6024beskuren

Jag har skrutit ut kanji-tecknen med cameon, och sedan inkat dem, fyllt i konturerna och till sist haft på flera lager med 3D-lack. De flesta papper jag använt är i från DCWV:s serie Far East. Layouten är också en scraplift från Ingvild Bolme. Fotot visar senseis och min hand, och det är Mattias Hensdal som tagit det.

Jag måste säga att jag älskar min Silhouette Cameo (tack kära mor och far för den gåvan!). Denna maskin använder jag i princip till allting jag skapar. Det kan vara uppenbara saker såsom utskurna bokstäver och bårder, men även till att skära ut egna stenciler, ramar och mallar. Jag får även användning för den när jag syr, jag har t.ex. skurit ut en mall att fylla i med skräddarkrita på ylle och sedan broderat, som på min 1100-tals kjortel jag sydde i somras.

DSC_2289b

Bland det bästa med cameon tycker jag att man anpassa storleken på det man ska skära ut helt efter egna behov. De mekaniska maskiner som finns på marknaden har ju fasta storlekar på sina dies och det kostar en rejäl slant för varje die. Cameon är dyrare i inköp, men de slantarna tjänade jag in under första veckan jag använde den (nu var det ju som sagt en gåva, men ni förstår vad jag menar). Dessutom kan den skära ut i alla truetype fonter, så man har näst intill obegränsat med teckensnitt att välja mellan. Det finns så mycket roligt man kan göra med denna maskin och jag anser att det är en mycket bra investering.

***

