Denna canvastavla bloggar jag idag hos Scrapptorget, men jag ville visa den här också.

DSC_4802bförm

Jag grundade först tavlan med gesso. Sedan ritade jag på fri hand en stadssilhuett med blyerts. Konturen fyllde jag i med en svart permanent penna och målade silhuetten med svart akrylfärg. Sedan lade jag på modeling paste på förgrunden och formade den till kullar och gräs med en palettkniv. När det var klart målade jag himlen. Sedan fick modeling pasten torka ordentligt över natten.

Jag målade förgrunden och medan det torkade skar jag ut krubban och texten med min cameo. Krubban inkade jag med svart och hade på lite guldglitter. Stjärnan är en peel off-sticker som jag satt fast på en bit guldfärgat papper och klippt ut. När jag limmat på den lackade jag den med 3D-lack. Texten, som ju är de första raderna av en känd engelsk julsång, sprejade jag på baksidan med scablonlim. På så vis hamnar limmet i ett jämnt lager, och så kan jag flytta runt orden lite tills de sitter där jag vill. Sist sprayade jag ett lager med fixativ för att göra tavlan hållbarare.

Jag gick verkligen utanför min bekvämlighetszon när jag skapade denna tavla. Jag målar aldrig motiv på detta sätt, det har jag inte gjort sedan tidig tonår då jag insåg att min begåvning inte låg i att rita naturtrogna motiv. Någonting annat än enkla former såsom denna silhuett skulle jag heller aldrig våga mig på. Det var dock intressant att göra något ovanligt, och det var jättekul att leka med modeling paste och olika material. Det är ju trots allt Mixed Media, och det får vara lite kladdigt och imperfekt.

God Jul alla!

