Efter förra inlägget var jag var verkligen glad åt att vara igång med skapandet igen och hade intentionen att göra ännu mer snarast. Istället för scrappande blev det dock magsjuka, så jag har haft annat att göra denna vecka. Nu börjar vi tillfriskna igen och jag har börjat pysslandet med att komma ikapp med fotoalbumen. Jag sätter in våra foton i album som är lite större än A4 på vita, lösa albumblad. Jag har ett album för varje barn och ett familjealbum, alltså fem stycken sammanlagt som fylls på allt eftersom.

De senaste månaderna har det där “allt eftersom” varit “inte alls”, så jag hade i snitt ett halvårs foton, gånger fem, att montera. Det har jag gjort igår och idag. Elva timmar tog det sammanlagt och 340 stycken foton har jag skrivit ut, limmat fast och skrivit bildtext till. 340 st, pust! Så här kan ett uppslag i ett album se ut:

DSC_5042förm

Detta är ifrån Ezrahs album. När jag skriver ut fotona brukar jag ha två bilder på ett 10×15-ark för att spara bläck, papper och inte minst plats i albumet. Foton som jag vill ska synas lite extra kan jag ta i 10×15 och/eller dekorera. På högersida är det ett sådant foto, som är scrappat på det absolut enklaste sättet med en fotomatta och Distress Ink.  Vill jag dekorera mer kan jag använda fler papper, klistermärken, washitejp och andra platta dekorationer. Sidorna skyddas ju inte heller av någon plastficka, så dekorationernas kanter ska helst inte sticka upp så att de kan fastna i något.

Detta är ett system som jag tycker är jättebra. Albumen får plats på ett standardbrett hyllplan (ungefär 28 cm djupt), både album och albumbladen är billiga och lätta att få tag på. Jag får plats med många foton, och jag kan fritt välja format och storlek på dem. Det finns plats för memorabilia och jag kan också skriva så mycket eller litet jag vill och dekorera som jag vill eller inte alls.

Jag vill göra någon layout också under helgen, men först måste skrivbordet städas.

