Det finns som bekant en uppsjö av material att köpa till scrapbooking. Mycket kan man dock göra själv och på så vis både spara pengar och få sakerna i den exakt rätta färgen, formen och storleken som man vill. Inom Project Life är det väldigt populärt med så kallade flairs, som är en rund dekoration med en kupig ovansida. Idag köpte jag sådana självhäftande “plastkupor”, epoxystickers, som man kan fästa ovanpå en bit papper eller vad man nu vill och på så vis göra egna flairs. Den vanligaste storleken är 1 inch, alltså ungefär 2,5cm i diameter.

DSC_5443bb

Många gör egna filer med bild och/eller text för ändamålet som man kan skriva ut på en vanlig skrivare, och sedan klippa eller stansa ut i rätt storlek innan man fäster epoxyn ovanpå, och det finns mycket gratis att hitta på nätet. Jag valde att i stället skära ut enkla symboler med min Cameo i mönstrat papper. Sedan satte jag kontrasterande papper bakom och vissa inkade jag och/eller ritade på med penna. Jag gillar saker som är helt eller delvis transparenta, så på en del hade jag istället OH-blad bakom så att underlaget syns igenom.

De allra enklaste jag gjorde bestod helt enkelt av en bit fint mönstrat papper. Jag har även dekorerat med klistermärken, både med ord och motiv. Enkelt och effektfullt.

DSC_5446förm

Det var verkligen jättekul och beroendeframkallande att göra flairs! Dessa gjorde jag bara för att testa utan något speciellt i tankarna, men det kommer att vara väldigt praktiskt att kunna skräddarsy flairs till projekt jag gör i framtiden.

