I år ville jag göra en December Daily i mitt album, alltså att dokumentera något varje dag i månaden med foton och/eller text. Jag surfade runt på nätet efter inspiration och beställde Simple Stories julserie Cozy Christmas, både snap-korten och ett kit med både kort, mönstrat papper och stickers i 12”x12 ”. Eftersom de färdiga korten inte räcker så kompletterar jag med enfärgad cardstock som matchar färgerna. Jag har också lagt till kraft och guld.

Jag har ett block där jag skriver upp idéer och planerar dagligen, och så sätter jag mig och scrappar med några dagars mellanrum. Första uppslaget blev såhär:

DSC_8217förm

 Jag har tänkt att använda samma teckensnitt genomgående för att göra det enhetligt. Jag tog också mönstrade papper från serien och skar ut några olika ramar, och likaså guldfärgad kartong och skar ut en månads behov av siffror, samt några ord, ur den.

För att få matchande flairs plockade jag fram förpackningarna till korten och pappren. Många förpackningar har bilder på sig som visar innehållet, och dessa bilder brukar vara utmärkta att använda till att göra matchande dekorationer. Man kan klippa remsor och bårder av dem eller stansa ut former. Så här till exempel:

DSC_8052b

Första sidan:

DSC_8212förm

Titelkortet är gjort av ett mörkt, trämönstrat kort, med en bårdstickers och med text och siffror skurna ur präglad, guldfärgad kartong. Flairen är utstansad ur förpackningen enligt ovan.

Andra sidan:

DSC_8216förm

Jag skar ut en ram med chevronger till kort nr. 5, och de negativa bitarna sparade jag, fyra av dem blev till pilar på kort nr. 7. Jag klippte små bitar av de omslagspapper vi använder denna jul och gjorde små paket av dem. De utstansade noterna och det tunna snöret har jag fått i RAK.

