De senaste veckorna har jag PL:at mycket, men inte förrän idag tog jag itu med att fota vad jag har gjort. Jag har gjort minialbum i formatet 6×8” om barnens första år, och så har jag börjat på juli i mitt BOM-album (som ju är i 12×12”). Angående babyalbumen så var det en utmaning att göra de äldre barnens, både för att det ligger såpass långt tillbaka i tiden (6-13år ungefär), och för att när de tre äldsta var små hade jag en analog kamera, så jag har fått skanna foton. Jag har varit extra tacksam för mina dagböcker, almanackor och de vanliga fotoalbum jag har kontinuerligt dokumenterat i. Det gjorde det mycket enklare att gå tillbaka och läsa förlossningsberättelser, kolla upp datum o.s.v.

Jag tänkte visa några valda sidor ur babyalbumen. Först ut är Ezrah:

Jag har använt kort och dekorationer från Simple Stories serie Baby Boy och lite från Hello Baby, de superfina delvis transparenta stickersen Baby Boy från MAMBI, samt lite annat såsom trädekorationer, washitejp och alfabetsstickers.

Babyalbum Ezrah Titelsidab

Jag har scrappat en titelsida. Eftersom de enda “mönstrade pappren” jag hade att tillgå var själva PL-korten, valde jag att ha vit cardstock som grund. På den sprejade och stämplade jag en bakgrund. Jag tog några av korten, skar ned dem till olika storlekar, ruggade kanterna och placerade ut tillsammans med en doily och trächevronger.

Uppslag 1b

Detta är första uppslaget. Eftersom titelsidan var i en 6×8-plastficka skar jag till cardstock i samma mått och placerade ut ultraljudsfoto och journaling. Jag gjorde ett eget filler-kort med hjälp av ett mönstrat kort, en remsa papper, ett klistermärke och washi.

Uppslag 9b

Ett uppslag en bit in i albumet. Simple Stories är tyvärr lite dåliga på att ha med journaling-kort i sina serier, så jag fick ta vad som fanns. Det på vänstersidan står det egentligen en månad på, fast jag har dolt den texten med washi, papper och en hemgjord flair. Jag har gjort dessa flair av förpackningen som korten kom i, på det sätt jag beskrivit här.

Sista uppslaget från Ezrahs album som jag tänkte visa är detta:

Uppslag 12b

Härnäst kommer Jonahs album. Även till det använde jag Simple Stories Baby Boy och diverse dekorationer. De flesta av fotona har jag fått skanna in, även om jag har lite filer från min pappas digitalkamera. Vissa foton är dock sådana som jag framkallat, men som aldrig hamnade i något album. De har legat i sina kuvert i flera år, och nu kom de till användning. Den som spar…

Jonah1b

Jag valde att ha kraftcardstock som komplement till detta album, för att variera mig lite trots att jag använt samma serie som till Ezrahs (som ju hade vit cardstock som komplement).

Jonah4b

Detta är ett tidigt uppslag. Här hade jag flera stycken framkallade foton som jag ville använda som de var. Ett är det stora på vänstersidan, och så hade jag tre till, fast i stående format. Jag har precis köpt mig en Fuse Tool (mer om detta verktyg i en framtida post) från WRMK, så jag gjorde med hjälp av den två stycken stående 4×6”-fickor.

Jonah7b

Här är skannade foton av varierande kvalité, utom det uppe till höger som är digitalt.

Jonah14b

Jag ville gärna få in det framkallade fotot nere till vänster trots att det bara var stående 3×4”-fickor, så jag skar itu det och delade upp det på två fickor.

Jonah19b

Sista uppslaget i Jonahs album. Jag älskar det högra fotot på Jonah, och ville verkligen få med det i albumet (trots att han strikt talat är 13 månader där), så jag scrappade en liten layout med det.

Nu får det vara nog för denna gång, men jag återkommer snart med glimtar ur flickornas album.

