Ja, då var det dags att visa upp det sista (för tillfället) babyalbumet. Detta är för min äldsta dotter, och när hon var bebis för tio år sedan var det analog kamera som gällde. Därför är de flesta fotona inskannade och i varierande kvalité (vissa är dock från pappas digitalkamera). När hon var tio månader köpte jag min första digitalkamera, så det finns både fler och bättre bilder i slutet av albumet än i början av det. Även här har jag haft stor glädje och nytta av mina gamla dagböcker och fotoalbum att ha som stöd för minnet.

När det var dags att göra detta album började jag leta efter kort som passade. Även om jag älskar serien Hello Baby som jag använde till Dinah, så ville jag variera mig lite och använda en annan serie. Jag letade länge, men hittade inget. De flesta “flick-serier” jag såg hade huvudfärgerna rosa och gult, en kombination som jag inte är så förtjust i. Till slut började jag titta på kort som inte hade babytema, och fastnade nästan direkt för Becky Higgins Dreamy. Jättefina färger och stil som passade utmärkt att modifiera till baby!

Leah1b

Eftersom det fanns kraft med bland kortens färger valde jag att ha det som bakgrund. Jag har sedan tagit tagit kort och skurit dem i olika storlekar, ruggat kanterna något och lagt i lager. Jag har också använt mig av ord utskurna med min Cameo ur guldkartong, och jag har genomgående använt samma teckensnitt på dessa.

Leah3b

Jag har också använt samma/likadana bokstavsstickers, ordstickers, washi och trädekorationer för att få en enhetlig känsla. Jag skrev lite ord och uttryck i Word, med samma teckensnitt som de utskurna orden, skrev ut det på kraft och skar i remsor. Allt för att göra om korten till babytemat.

Leah4b

Även i detta album har jag fått användning för framkallade foton som hittills bara legat i sitt kuvert.

Leah5b

Jag älskar min Cameo. Jag tycker att de utskurna orden blev så snygga! Det är så användbart att man kan skära ut alla true type-fonter och dessutom ändra storlek efter behov.

Leah11b

Jag hade bara ett enda foto från januari månad på Leah. För att fylla ut lite skrev jag ut det i 4×6 (10×15), delade på det och fördelade ett journaling-kort, utskurna ord och washi på hela sidan. Till höger syns ett eget filler-kort jag gjorde. Jag hittade inspiration efter ord och fraser hos “riktiga” baby-kort. Jag tycker det är jättesvårt att komma på något annat än generiska ord och uttryck, i alla fall om du ska göra flera kort på en gång. Då är internet bra!

Leah12b

Ett uppslag där jag fick användning för min Fuse. Jag hade ett stående foto som jag ville få in som det var, och det säljs inte sådana fickor vad jag har sett. Fram med fusen och så hade jag en ficka för ändamålet. Praktiskt!

Leah13b

Samma uppslag fast med den lilla fickan åt andra hållet. Ännu ett hemgjort filler-kort. De översta korten på högra sidan är det första jag tog med min då helt nya digitalkamera. Tänk att det är drygt tio år sedan!

Även om jag tycker att det är kul att göra egna/modifiera kort, tyckte jag att det blev lite mycket jobb att göra alla själv. Det är trots allt smidigt att bara kunna plocka ut ett redan färdigt kort. Det är roligare att kunna välja om man vill ha det enkelt eller göra mer själv, allt efter lust, tid och ork.

Leah17b

Sista sidan, både i albumet och för denna gång.

