Då och då stöter man på utmaningar som består i att man ska skapa monokromatiskt, det vill säga att bara använda olika nyanser av en och samma färg. Oftast är det tillåtet att eventuellt foto eller bild innehåller andra färger såsom hudfärg, eller att den är svartvit.

Jag tycker att fotot, eller snarare färgerna i det, är det viktigaste när man ska skapa en riktigt bra monokromatisk layout. Om de inte stämmer så faller hela layouten. När jag letar efter ett foto till en sådan layout så har jag två kriterier, att det ska finnas en tydligt dominerande färg och att eventuella andra färger ska vara neutrala (svart, vitt, grått, brunt). Den dominerande färgen är den färg som man sedan ska använda. Visst, man kan göra det enkelt för sig och använda ett svartvitt foto, men enligt mitt tycke så blir det ofta inte lika bra som att använda ett färgfoto (om man nu inte skapar i gråskala, då kan ett svartvitt foto passa). Möjligtvis att man bildbehandlar fotot så att en detalj är i färg och resten svartvitt.

Här är ett exempel på en monokromatisk layout som jag gjorde för ett par veckor sedan. Jag ville använda blått, men nästan inga av de blå papper och dekorationer jag äger passade riktigt ihop. Det finns ju flera färgskalor även inom samma färg, det syns tydligt när man lägger dem bredvid varandra. Därför använde jag bara ett mönstrat papper, och så har jag färgat in flera av dekorationerna med Distress Ink, mist eller akrylfärg.

blaoga-fryxelius

