Jag vet inte hur det är för andra, men jag tycker alltid att jag har för få journalingkort i storleken 4×6” (10x15cm) och massor av 3×4”-korten (7,5x10cm). Speciellt om man köper delar av kit till exempel på Facebook, då brukar det vara ytterst få 4×6 med. Därför tänkte jag visa hur jag gör för att fixa egna 4×6-kort med hjälp av de överflödiga 3×4-korten. Detta har jag använt:

I feel that I’m always lacking 4×6” (10x15cm) journaling cards and at the same time have an excess of 3×4” cards (7,5x10cm), so I will present some ideas how to make your own 4×6” cards, by using the 3×4” leftovers. These are the materials you need:

DSC_3105förm

En bunt med 3×4-kort, en bunt med 4×6-kort att ha som bas (här har jag för enkelhetens skull använt färdiga rutade, men enfärgad cardstock, eller vilket papper som helst, funkar också), sax, lim, skärmaskin, hörstans, cirkelstans (1”) och epoxybubblor (1”). Egentligen behöver man bara korten, sax och lim, de andra verktygen är enbart till för att förenkla. Man kan såklart dekorera sin egengjorda kort mer än vad jag visar här, med etiketter, washitejp, enamel dots, wood veneers eller vad man nu kan hitta på. Jag håller mig till att enbart använda 3×4-kort som material med flit, för att visa att möjligheterna är stora även med de enklaste medel.

One stack 3×4 cards, one stack basic 4×6 cards (I have used grid cards, but ordinary cardstock, or any other paper, would work too, of course), scissors, glue, trimmer, corner punch, circle punch (1”) and epoxy stickers. The only things you really need are scissors and glue, the other tools are just for convenience. You can embellish your finished cards much more than I have; with washi tape, wood veneers, enamel dots, or whatever you can think of. I will keep to 3×4 cards only, just to show how much you can do even with meager means.

Först sätter jag mig och bläddrar igenom 3×4-korten för att se vad jag har att utgå ifrån och så väljer jag ut ett par som har rätt färg och/eller motiv och text för vad jag behöver. Sedan sätter jag igång med att skära, klippa eller stansa ut de bitar av korten jag vill använda. På bilderna nedan så visar jag både det färdiga 4×6-kortet och det eller de 3×4-kort som jag använt bitar av.

First, I look through the 3×4 cards I want to use and choose some that have the right colour, text, and/or motif to suit my needs. I then start to cut or punch out the card parts I want to use. The pictures below show the card I used to the left in the picture, and the finished 4×6 card to the right.

DSC_3103förm

Detta är bland det enklast möjliga man kan göra. Jag har bara skurit bort den färgade bården från 3×4-kortet och limmat fast den på motsvarande ställe på 4×6-kortet.

This is probably the simplest thing you can do. I cut out the border and just placed it in the same place of the larger card.

DSC_3096förm

Samma sak här, jag har skurit bort en bit och satt den på mitt nya kort. Eftersom det är en bit från kortsidan av 3×4-kortet så är den naturligtvis för kort för 4×6-kortet, men på detta vis ser det ut som en tab (flik) som ju är ett mycket vanligt motiv inom PL. Den kan såklart placeras var man vill, på ena kanten av långsidan är också snyggt.

As simple as above, but since I used a piece from the short side it is too small to cover the entire length of the larger card, but this looks a bit like a tab. You can place it wherever you like, along the edge of the long side also looks good.

DSC_3100förm

Det här 3×4-kortet har jag delat på och placerat de olika stora bitarna i varsin ände av 4×6-kortet.

This 3×4 card I have cut in two different sized pieces and placed on the opposite sides of the 4×6 card.

DSC_3098förm

Nästa exempel har jag använt två olika kort, en bred mönstrad bit och en smal enfärgad med text.

For my next example I have used two different 3×4 cards, a wide patterned piece and a smaller with text.

DSC_3094förm

För att göra detta kort har jag skurit ut texten och klippt ut en bit efter mönstret och limmat på. En del av det som blev över av 3×4-kortet använde jag till kortet nedan.

To make this one I have cut out the text and then cut a piece of the pattern and glued it on. A leftover piece is used on the card below.

DSC_3092förm

Här har jag skurit remsor från två kort som jag klippt till i ändarna. Jag har också stansat ut med cirkelstansen på ena kortet och satt en epoxybubbla på för att göra en egen flair.

Here I have cut two banners of patterned pieces, and made a flair by punching a circle and cover it with an epoxy sticker.

DSC_3102förm

Detta kort har jag gjort genom att skära till två lika breda remsor av ett mönstrat 3×4-kort och sedan skarvat dem i mitten på 4×6-kortet. Jag har mönsterpassat för att få skarven så osynlig som möjligt och även satt på en flair för att dölja den.

This card I made by cutting two strips of patterned paper, and joined them together at the middle. To hide the joint I glued on a flair.

Jag hoppas att jag gett er några idéer för att göra egna, unika 4×6-journalingkort och för att dryga ut de kit man samlar på sig!

I hope I have given you some ideas how to make your stash stretch further, and to make your own, unique 4×6 journaling cards.

DSC_3107förm

