Nu har jag lagt scrappandet åt sidan lite för att koncentrera mig på att få säsongens medeltidskläder klara inför årets första medeltidsmarknad. Det är Wadköping (Örebro), som är 9-10 juli i år. Jag har bevistat denna marknad vartenda år från att den startade (jag har bara missat två, en p.g.a. sjukdom och en för att jag låg på förlossningen), och när jag träffat Peter följde han med, och så barnen allt eftersom de kom. Wadköping hör liksom till.

Jag började med Dinahs dräkt. Hon kunde inte ärva någon kjortel efter Leah, då det är helt fel storlekar, så jag har sytt två nya kjortlar åt henne. Jag har inspirerats av engelskt 1100-tal, s.k. Normandiska dräkter, till hela familjen. Det är inte alltid vi haft kläder inspirerade av samma tidsperiod, men för några år sedan bestämde jag mig för att försöka hålla alla till ungefär samma. Jag älskar 1100-tal, jag tycker om siluetten och alla dekorationer (jag gillar ju att dekorera mina dräkter), och de är förhållandevis enkla i mönsterkonstruktionen.

Underkjorteln är i grönt linne, utan kilar, odekorerad förutom ett litet spänne i halsen. Jag vet att färgat linne inte användes i kläder på medeltiden, men jag har valt att frångå det. Linne är billigt (jämfört med ylle eller siden) och är lätt att få tag på i många olika färger och nyanser. Jag varken har möjlighet eller vilja att investera så mycket tid och pengar i en dräkt som kommer att användas enbart ett fåtal gånger. Barnen är nöjda ändå.

Överkjorteln är i blått ylle med kilar fram och bak. Broderierna är sydda med ett alldeles underbart garn som är 50% ull och 50% silke. Runt halslinningen har jag sytt på pärlor.

DSC_3485b

Coifen är i rött siden, fodrad med vitt siden, och som dekor är det glaspärlor och tunna, platta guldfärgade band. Den är ett arv från Leah, och passar kanske inte så bra in i den tänkta tidsperioden, men jag ville verkligen använda den. Även bältet är ett arv från storasyster. Det är helt enkelt ett dubbelsytt sariband som jag har satt D-ringar i änden på och avslutat med en liten broderad börs.

DSC_3490b

Dags att sätta igång med nästa dräkt!

