Då var den andra dräkten klar. Även denna är såklart inspirerad av engelskt 1000-1100-tal. Det är 11-åriga dotterns, och hon är så nöjd.

DSC_3603b

Underkjorteln är i rött linne och har kilar fram och bak. Ett diskret band ton-i-ton med linnet sydde jag på runt halsen. Halslinningen knäpps lite asymmetriskt med ett spänne.

Överkjorteln är i grönt ylle med band av gult siden. Runt den båtformade halslinningen har jag sytt fast pärlor. Den är väldigt lång, det är för att hon ska ha något att växa i. Jag planerar att göra ärmhålet större (och sy nya ärmar) och sätta snörning i sidorna, då kommer den att kunna användas länge.

DSC_3595b

Bältet är ett av mina, det är ett dekorband med D-ringar i ändarna. Det får duga, även om jag hellre hade haft något mer tidsenligt (brickvävt band). Sidenslöjan och cirkleten satte jag på henne för fotots skull, men det blir nog så hon får ha det. Slöjan ska bara strykas.

Numera pressar jag alltid sömmarna ordentligt när jag syr i ylle. Man fuktar sömmen med vatten, stryker med tryck (ingen ånga) och lägger på tyngder, som får ligga kvar tills det svalnat helt (tar man bort tyngden för tidigt blir det inte lika bra). Det tar tid, men är så värt det. Sömmarna blir otroligt platta, på vissa tyger kan det till och med vara svårt att se dem på lite avstånd.

DSC_3520b

I morgon ska jag börja med nästa dräkt i ordningen. Ingen rast, ingen ro…

