Jag har nu fått i ordning två dräkter till, men inte hunnit blogga förrän nu. Först ut är 8-åringens dräkt. Han var supernöjd och kommenterade: “Det bästa med dig mamma, är att du syr så bra!”

DSC_3674förm

Överkjorteln är i mörkt gråblått ylle, kantad med siden i en underbar tegelröd nyans. Eftersom yllet är såpass tjockt har jag inte fållat det längs nederkant och ärm, utan sytt sidenet direkt kant-i-kant. Runt halslinningen har jag broderat och sytt fast pärlor.

DSC_3684förm

Underkjorteln i linne har storebröderna haft i tur och ordning, så den är alltså inte sydd specifikt till denna dräkt. Därför är halslinningen rund och ärmarna kantade med ett band som kanske inte passar superbra i hop med övriga dräkten. Det stör inte tycker jag, och det är ju positivt att återanvända så mycket som möjligt. Den lilla mössan (“kippan” som sonen kallade den, hans association är väl uppenbar) är ifrån hans tidigare normandiska dräkt. Jag vet inte exakt vilket bälte det blir i slutändan.

Nästa dräkt är 13-åringens. Där har jag bara sytt ny underkjortel och skarvat benen på byxorna. Jonah är beröringskänslig och klagar ofta på att kläder kliar och sticks, därför att jag tvättat linnet i 90 grader och torktumlat. Det “dödar” linnet, men gör också att det blir mjukare. Det är egentligen bättre att först blötlägga linnet innan man tvättar det försiktigt, och vänta tills det mjuknar av användning i stället, men i detta fallet tycker jag att det är att föredra att utsätta linnet för behandlingen. Jonah är inte lika bekväm i sin dräkt som Ezrah ovan, utan tycker att det är lite fjantigt. Trots det går han med på att klä sig i den och då vill jag göra vad jag kan för att han ska slippa att den kliar.

DSC_3807förm

Överkjorteln, som är i samma ylle som Ezrahs ovan, är i kortaste laget. Den får dock duga i år, som blir den fjärde säsongen som den används. Den har sprund i sidorna och V-ringning, och är broderad med dubbla rader längs ärmar och nederkant. I halsen sitter vitt ylle, broderat och med pärlor. Även här är bältet provisoriskt.

Nu har jag bara fem dagar på mig att fixa återstoden av dräkterna. Jag ska sy om Peters överkjortel och brodera nytt band till den, och han ska även få en mössa. Noah kan ha sin gamla dräkt, eventuellt att jag behöver skarva såsom jag gjorde med Jonahs. Det är ganska mycket jobb, men om jag ligger i borde jag hinna.

