Yngsta dottern fyllde 1år i oktober och någon månad senare var jag klar med hennes album. Jag har använt samma serie som till Dinahs, Hello Baby från Simple Stories. Nästan allt material lyckades jag använda upp, det som är kvar kommer det säkert att bli layouter av.  Här följer några sidor ur albumet. Denna gång har jag valt att fota sidorna när de sitter kvar i albumet, annars brukar jag ta ut plastfickan och placera foton och kort ovanpå den. Jag gillar bägge varianterna, men att behålla fickorna i albumet är definitivt enklare om man ska fota många sidor.

z1

Titelsidan är ett papper med ram från serien som jag dekorerat ganska sparsamt.

z2

Ett uppslag om graviditeten. Jag har fotat min växande mage under samtliga graviditeter, och det är jag verkligen tacksam för! Ultraljudsbilderna är skannade och sedan utskrivna på vanligt fotopapper. Originalen är känsliga för ljus och blir förstörda med åren (vilket jag fått erfara med de två äldsta barnens bilder, tyvärr), så jag föredrar att ha kopior i albumen.

z4

Längst upp till höger på vänstersidan sitter det en flip-ficka. Jag har satt en bit washi på kanten av den, både för att det ska synas att det är en sådan och för att man ska ha något att ta tag i när man lyfter på den. Till höger är det en egen insert gjord med hjälp av min fuse, det är praktiskt när man behöver anpassa fickan efter fotona.

z9

Här har jag återigen använt fusen för att göra en liten insert. Jag stoppade lite paljetter i fickorna innan jag lödde igen dem.

z16

Eftersom Simple Stories har så dåligt med journaling-kort har jag gjort många egna. Här är en variant som jag ofta gör, nämligen en utskuren ram på ett basic-kort och eventuellt lite dekorationer. Här syns på det stora kortet till höger ett klistermärke från MAMBI, jag har använt deras baby-stickers till alla album jag gjort. De är verkligen jättetrevliga och användbara.

z20

Jag hade två sådana här fillerkort kvar, så jag klippte ut elefanterna från det ena och satte fast med 3D-kuddar med två olika höjder. Ett enkelt sätt att skapa lite dimension på ett annars platt kort.

z23

Här har jag klippt itu en ficka med fyra stycken 3×4” för att få inte lite fler foton. För att det ska synas bättre att det är en insert har jag satt washi i kanten.

z26

Näst sista uppslaget i albumet, 1års-dagen. Till höger sitter det en flip-ficka och om man lyfter på den finns en lista med födelsedagspresenterna.

z28

Då var det näst sista albumet avslutat. Nu har jag bara äldste sonens kvar. Han fyller 15år om en månad, tiden bara rusar iväg!

Barnen gillar sina fotoalbum, men småflickorna formligen älskar dem. Varje dag, ofta flera gånger, tittar de i dem. Och de är noga med att de ska titta i sitt eget album. Dinahs fickor har jag förslutit med fusen för att korten inte ska trilla ut under den stundtals hårda behandlingen, och jag behöver sätta mig någon kväll och göra samma sak med Zillahs.

dsc_5267b

