I flera år har jag haft mina stämplar i genomskinliga plastlådor som varit lättåtkomliga från skrivbordet och enkla att bläddra igenom. Det har funkat väldigt bra, men på senaste tiden har lådorna börjat bli överfulla och då försvann det där lättillgängliga och enkla. Därför har jag gått och grunnat på ett nytt förvaringssystem som ska både vara lika lättåtkomligt och praktiskt som lådorna var, och som dessutom skulle gå att klämma in i min överfulla pysselvrå i vårt trångbodda radhus.

dsc_6386b

Eftersom de flesta stämpelförpackningar nuförtiden är antingen 4×6” eller 3×4” så bestämde jag mig för att det enklaste, och billigaste, nog skulle vara att ha stämplarna i PL-plastfickor i 6×8”-pärmar. Jag beställde därför plastfickor i några olika designs från Simple Stories (de är något större än motsvarigheten hos Project Life) och de billigaste pärmar/album jag hittade, vilket också var från Simple Stories.

dsc_6363b

Sedan till det roliga; att sortera stämplarna och stoppa dem i plastfickor. De flesta stämplarna passade perfekt, men vissa var några millimeter för stora. Det ordnade jag enkelt genom att klippa bort en bit av plastförpackningen, det var i allmänhet god marginal till själva stämplarna.

dsc_6367b

Några av mina äldre stämpelset passade varken i 4×6” eller 3×4”, så då tog jag fram min fuse tool och anpassade fickorna efter stämplarna i stället.

Jag märkte sedan albumen och så var de färdiga att ställas i hyllan.

dsc_6373b

Jag blev jättenöjd, det är enkelt att bläddra och man har en god översikt över vad som finns att välja på. Det är dessutom enkelt och relativt billigt att köpa fler fickor och album om/när det behövs, och risken att de ska sluta säljas är låg.

dsc_6371b

Ett album tar ungefär 12 plastfickor, d.v.s. minst 24st 4×6” stämpelset. Det går att klämma in några till, men då börjar i alla fall mina albums sidor att vinklas utåt.

