Nu är det säsong för medeltidsmarknader, och det innebär att jag ägnar stor del av min tid åt att sy. I år behöver inget av barnen någon ny dräkt, utan de kan antingen ha den de hade förra året eller ärva från äldre syskon. Dinah kan ha samma dräkt som jag sydde till henne förra året. Jag har skarvat ärmarna på hennes underkjortel, sytt i ärmspjäll och lagt ned fållen, men den är ändå ganska kort och trång. Den duger dock att använda denna säsong, det handlar ju om bara några timmar hon kommer att bära den. Jag har sytt ett nytt bälte och huvudbonad till henne, för de hon hade förra året ska lillasyster använda.

Huvudbonaden består av ett vanligt diadem som jag klätt med siden och dekorerat med band och pärlor. En sidenslöja är fastnästad i diademet, vilket ger en relativt enkel och “lekvänlig” huvudbonad.

Härnäst ska jag fixa till Leahs dräkt, ärmarna på underkjorteln är för korta och så ska jag göra om halslinningen på densamma. Eventuellt ska jag fixa till överkjortelns ärmhål och ärmar. Vi får se hur mycket jag hinner, då jag bara har några dagar på mig.

