Under många år har jag lovat maken ett par hosor, men det har aldrig blivit av. De byxor han tidigare använt (ett par gamla militärbyxor i vadmal) har funkat, och så har vi prioriterat andra projekt. Förra året så föll hans gamla byxor bokstavligen isär, så jag lovade honom ett par “riktiga” hosor till årets säsong.

Jag tog mått på Peters ben och klippte sedan till hosorna utan mönster. Jag sneglade på principskisser och på beskrivningen i Sarah Thursfields ” The Medieval Tailors Assistant” (en bok som rekommenderas till alla som vill sy medeltids- eller medeltidsinspirerade dräkter), men jag orkade inte hålla på med toile och provsömnad. Hosorna skulle ju inte vara speciellt figurskurna, vilket underlättade processen betydligt. Inte heller skulle de ha en påsydd fot, utan de avslutas med en smal remsa som går kring foten (ser ut lite som ett fotresår, fast det är en bit av byxbenet och inte ett fastsytt band/resår).

De blev något vida runt låren, men för att vara mitt absolut första par hosor, och därtill tillklippta på en höft, är både jag och maken väldigt nöjda!

På bilderna ovan har Peter ett par vanliga shorts under, jag behöver alltså sy brokor också. Vi får väl se hur många år det tar innan det blir av…

