Det här fotot har jag länge velat scrappa, men inte hittat riktigt rätt inspiration. När jag såg denna månads utmaning hos CiLi in Papers så visste jag direkt att den var perfekt för detta foto! Även om jag i allmänhet inte är så väldigt pastellig och rosa så älskar jag utmaningens färgschema. Så här ser det färdiga resultatet ut:

DSC_2489förm

Jag började med att stryka på modeling paste genom en egengjord stencil med prickar. När det torkat smetade jag ut mist i två färger med hjälp av en plastpåse och skvätte också med dem. Jag stämplade med två olika stämplar och två Distress Inks. Sedan satte jag fast washitejp och bitar av snöre, och så sydde jag med sicksack och raksöm.

Jag har en låda hemma där jag samlar saker som kan komma till användning i mitt skapande; etiketter från kläder, förpackningar och annat som många tycker är skräp. I den lådan hittade jag det rosa nätet som sitter under fotot, men jag minns faktiskt inte var det kommer i från. Det var ganska stelt, så jag skrynklade till det lite och sydde fast det för att det skulle hålla formen. Fotot fäste jag ovanpå nätet med 3D-kuddar.

Även det lilla prickiga remsan under fotot hittade jag i min skräplåda, det är en bit av den informationsremsan som sitter på nedre delen av mönstrade papper och som man oftast skär bort. Jag hade ett papper med prickar i nästan precis samma färger som bodyn på fotot, och jag stansade en rundel ur det och satte en epoxybubbla ovanpå.

Från början tänkte jag bara ha titeln “karamell” och så journaling, men jag bestämde i stället att jag ville kombinera dem båda. Tidigare har jag ofta hoppat över synlig journaling, men jag har insett att de layouter som jag uppskattar mest flera år efter att jag gjort dem, är de som har journaling synligt. Man utvecklas, ändrar stil, tycke och smak genom åren, men om fotot och historien är i fokus så håller layouten även genom de förändringarna. Och det är ju främst därför jag scrappar, för att dokumentera livet och bevara minnen.

Jag sydde fast vissa av bokstäverna i titeln. En blomma, en plastpil och lite bling avslutade layouten.

Den här layouten tycker jag är ett bra exempel på att man kan scrappa helt utan mönstrade papper.